Kirja-arviot
|
Paavolaisesta puhtaalta pöydältä
H. K. Riikonen:
Nukuin vasta aamuyöstä. Olavi Paavolainen
1903 – 1964. Gummerus 2014.
|
Helsingin yliopiston yleisen kirjallisuustieteen
professorin H. K.
Riikosen elämäkerta Olavi Paavolaisesta
on perusteellinen, monipuolinen
ja kutkuttavan kiinnostavasti
kirjoitettu. Riikonen
on etsinyt paljon sellaisia lähteitä,
jotka aiemmat elämäkerturit ovat
jättäneet huomiotta. Suuri ansio
on myös se, että Paavolaisen tuotanto
— myös runoteokset — asetetaan
kerrankin kirjallisuus- ja
kulttuurihistoriallisiin puitteisiin,
niin että niiden merkitys ja asema
pääsevät esiin.
Kaiken kaikkiaan professori
Riikonen vaikuttaa hylänneen jo
moneen kertaan kohteestaan toistetut
kliseet ja ennakko-oletukset ja lähestyvän aihettaan kunnianhimoisesti
ja omaperäisesti puhtaalta
pöydältä. Voi vain ounastella,
kuinka suunnattoman suuren
työmäärän tällainen ratkaisu on
vaatinut. Riikonen on kaivanut
esiin arvokasta tietoa myös vähän
tunnetuista ja paljolti jo unhoon
painuneista ja osin vaikeasti tavoitettavistakin
lehtiartikkeleista.
Otettakoon yhdeksi esimerkiksi
tutkijan seikkaperäinen analyysi
nuoren Paavolaisen toiminnasta
kritiikkona. Riikonen käsittelee
omina kokonaisuuksinaan
kirjallisuus-, elokuva- ja muiden
taiteiden arvostelijantyön. Muita
taiteita kuvataiteen ohella ovat
monen mielestä perifeeriset tanssi-
ja lausuntataide. Paavolaiselle
ne eivät olleet periferiaa myöhemmissä
esseissäkään — eivätkä näy
olevan professori Riikosellekaan.
Kiintoisa havainto on sekin, että
kun aikalaiskriitikkojen lisäksi
myös myöhemmät tutkijat vertasivat
Katri Valan runoutta maalaustaiteeseen,
Paavolainen rinnasti
sen tanssiin.
Syvällinen on myös kuvaus
Paavolaisen viimeisestä työrupeamasta
Radioteatterin päällikkönä.
Sekä tässä työssä että elokuvaarvostelijana
Paavolainen kulki
ennen astumattomia polkuja.
Esitellessään Paavolaisen eräässä
kritiikissään esilleottamia ajatuksia
ääniefekteistä elokuvassa
Riikonen huomaa Paavolaisen
ennakoivan äänitehosteiden tarkastelua
hänen kirjoittaessaan
aiheesta Radioteatterin johdossa
ollessaan.
”Mikäli kirjoitettaisiin yleinen
suomalaisen modernismin historia”, toteaa Riikonen, siinä olisi
”keskeinen asema Olavi Paavolaisella
uusien virtausten esittelijänä
ja puolestapuhujana”. — Nuori
Paavolainen korosti modernin
merkitystä ja arvoa toisinaan
huvittavuuteen saakka. Hän jopa
moitti Pariisia vanhanaikaiseksi,
kun siellä ei ollut hissejä mutta
sen sijaan öljylamppuja. Milano
oli vielä suurempi pettymys nykyajan
etsijälle.
Monen muun kirjoittajan tavoin
Paavolainen valitteli, kuinka
vaikeaa kirjoittaminen on. Niinpä
kaikki Paavolaisen teossuunnitelmat
eivät toteutuneet. Osa sai
muun julkiasun: Neuvostoliittoa
käsitteleviä lehtiartikkeleita
ilmestyi sadan sivun verran.
Riikonen muistuttaa myös, että
Paavolaista ennen useat kulttuurihenkilömme
olivat vierailleet
maassa ja siitä kirjoittaneet tai
puhuneet. Jotkut teosideat taas
olivat tavallaan jo toteutuneet.
Alastomuusteos jäi julkaisematta,
mutta aiheesta oli ilmestynyt 140
sivua jo teoksessa Nykyaikaa etsimässä
(1929).
Paljon on pohdittu Paavolaisen
’vaikenemisen’ syitä. Perustellusti
Riikonen huomauttaa, ettei se johtunut
Synkän yksinpuhelun (1946)
saamasta osin nuivasta kritiikistä,
vaikka tyrmäys tulikin taholta, jolta
kirjailija vähiten olisi odottanut.
Ajan vei työ Radioteatterissa. Se oli
kaikkea muuta kuin vaikenemista;
Paavolainen sai paitsi modernin
median myös suuremman yleisön
kuin koskaan.
Esko Karppanen
|
Hyvä mielikuvitus vie tiedettä eteenpäin
Lauri Järvilehto:
Monenkirjavia kuvitelmia.
Tammi 2015. 207 sivua.
|
Tiede erotetaan usein mielikuvituksesta
ja mielikuvituksen luomista
tarinoista. Tiede heijastaa
todellisuutta ja on objektiivista ja
universaalia. Mielikuvitus taas on
subjektiivista ja sen luomat tarinat
kiehtovuudestaan huolimatta
harhaa ja illuusiota.
Filosofi ja kirjailija Lauri Järvilehto
ei halua erottaa tiedettä ja
mielikuvitusta toisistaan — päinvastoin
mielikuvitus on ainakin
uusia kumouksellisia teorioita
luovan tieteen ykkösedellytys.
Tämä näkyy jo siinä että Einsteinin,
Darwinin ja Freudin mullistavat
teokset ovat kirjoitettu
vetävästi tarinamuodossa. Ja etenkin
kvanttifysiikan paradokseja,
esimerkiksi atomien aalto-hiukkas-
luonnetta on lähes mahdoton
esittää käyttämättä vertauskuvia
ja muita taiteellisia keinoja.
Tietysti kuvittelun voima tulee
esiin ja tiivistyy kyvyssä löytää
uusia näkökulmia tuttuihin asioihin
ja ongelmiin. Esimerkiksi
Einsteinin ajan, avaruuden ja aineen
käsitteet uusiksi laittaneet
suhteellisuusteoriat eivät olisi
olleet mahdollisia ilman radikaalia
irtiottoa vanhoista käsityksistä.
Nietzscheen viitaten Järvilehto
toteaa että näkökulmia löytyy
loputtomasti ja viisauden ydin
on ristiriitojen tunnustaminen ja
todellisuuden paradoksaalisuuden
oivaltaminen — tästähän kvanttifysiikassa
ja suhteellisuusteorioissakin
on kyse.
Järvilehto uskookin, että jokainen
näkökulma ja sen takana
oleva yksilö on ainutlaatuinen,
mutta samalla maailma on yksi ja
kaikki ihmiset alituisessa vuorovaikutuksessa
keskenään.
Tämä tulee esiin etenkin
2000-luvulla internetissä ja sosiaalisessa
mediassa. Verkossa tieto
leviää salamannopeasti ja jokainen
voi kehittää sitä eteenpäin.
Samoin yritysten, poliitikkojen ja
muiden viranomaisten on yhä vaikeampi
valehdella kansalle netin
läpinäkyvyyden ja kaikkialle leviämisen
ansiosta. Virtuaalitodellisuus
on myös mielikuvituksen
kehto, jossa voi vapaasti kokeilla
mitä ihmeellisimpiä asioita. Järvilehdon
mukaan netti mahdollistaa
varsinaisen älykkyysräjähdyksen.
Järvilehdon heikko puoli on,
että hän ei juuri huomioi netin
vaaroja. Monet kokevat virtuaalitodellisuuden fyysistä ympäristöään
todellisemmaksi. Vieraantumisen
houkutus on suuri, kun
tylsää ja rutiininomaista työtä
tekeväkin voi virtuaalimaailmassa
kohota maailman herraksi pelejä
pelaamalla.
Syynä kritiikittömyyteen lienee
osaksi Järvilehdon esasaarismaisen
positiivinen ja innostunut
elämänasenne, joka heijastuu hänen
kaikissa kirjoissaan — mutta
yhtä kaikki Järvilehdon kirjat ovat
myös tyylillisesti saarismaisen innostuneita
ja mukaansatempaavia
ja täynnä konkreettisia tapauksia
kirjoittajan omasta elämästä. Monenkirjavia
kuvitelmia näyttääkin
itse oivaa esimerkkiä mielikuvituksen
tärkeästä roolista tieteellisessä
proosassa.
Pekka Wahlstedt
- Painetussa lehdessä sivu 48
|