Begränsade resurser
Långdansen kring universitetens grundfinansiering fick
fortsättning i samband med regeringens budgetmangling
i augusti. Nu beviljades universiteten medel i förhållande
till det privata kapital som dessa lyckats samla in. Dessutom
ska den som sparåtgärd genomförda halveringen
av indexhöjningen kompenseras med en engångssumma. I stället för
förutsägbar och stabil finansiering har vi fått lära oss läsa komplexa
haranger om olika finansieringsmanövrer.
Under denna valperiod har regeringens nedskärningar inom utbildningen
uppgått till nästan två miljarder euro. Sedan 2010 har universiteten
gått miste om en finansiering motsvarande 200 miljoner.
I en ekonomisk nedgång har regeringen varit tvungen att prioritera.
Det har den minsann gjort. Bilden om Finland som ett utbildningens
mönsterland har sorglöst naggats i kanten.
Under ett år minskades universitetspersonalen med 350 personer.
Speciellt oroväckande är tendensen att låta bli att besätta posterna
inom undervisning och forskning. Här talas det inte om strategiska
val, utan orsaken heter snarare resursbrist. Det kräver inga samarbetsförhandlingar
att låta bli att besätta lediga befattningar, fastän
följderna oundvikligen syns i undervisning och forskning.
Definieras den nuvarande undervisnings- och handledningskapaciteten
eventuellt som en s.k. nollnivå när ekonomin en dag börjar gå
uppåt? Det är av avgörande vikt att inse att universiteten ställvis bedriver
sin verksamhet med klart underdimensionerade resurser i dag. Den
bristfälliga finansieringen av nya studieplatser för att lätta upp trycket
med det stora antalet sökande utgör bara pricken på i:et.
Även i en nära framtid torde resurserna förbli rätt begränsade. Undervisningen
kan inte längre effektiveras genom att minska mängden
kontaktundervisning per studiepoäng, speciellt inte utan märkbara
innehållsmässiga nedskärningar i undervisningsplanerna. Då blir det
redan svårt att fylla arbetslivets krav på kunnande. Å andra sidan visar
studentfeedbacken att växelverkan med läraren upplevs som en central
indikator av undervisningens kvalitet. Inte ens en påtvingad konkurrenssituation
ökar universitetsväsendets grundfinansiering, lika litet
som riktad arbetstid eller annan typ av uppföljning. Vad göra?
Vid universiteten vet man mycket väl att personalen inte alltid har tid
att koncentrera sig på sina grunduppgifter. Det ständiga utvecklandet,
förändringarna och byråkratin tär på krafterna hos var och en. En organisation som anser sig vara
reformvänlig bör då stanna upp och
kritiskt granska sin verksamhetskultur.
Det är dags att prioritera det
väsentliga.
Undervisnings- och forskningspersonalen
uppskattar t.ex. god förvaltning
och sakkunnigt genomförda
anskaffningar. En god förvaltning
vill i första hand minska byråkratin,
likaså gäller det att införskaffa datasystem
utgående från användarnas
verkliga behov. När t.ex. verktygen
för planering av undervisningen
förhindrar oskäligt överbelastade
undervisningsperioder eller när reseräkningssystemen
inte bara väcker
en känsla av rådlöshet, då börjar vi
spara tid. Åtgärderna som skulle bekämpa
den allt större rapporteringsindustrin
är redan nu försenade. Men
det är också viktigt att förvaltningen
får allt mer tid att bli bekant med
undervisnings- och forskningsuppgifterna.
Då kan vår kunniga förvaltning
allt bättre stöda detta arbete och
ställa avskaffandet av byråkratin som
sitt strategiska huvudmål.
På en institution förvånade man
sig över att inte som alla andra behöva
rikta sin arbetstid. Då frågan ställdes
till förvaltningschefen svarade
denna att visst bör man rikta arbetstiden,
men förvaltningen gör det för
undervisnings- och forskningspersonalen,
har gjort redan i åratal. Sådant
skapar en gynnsam utgångspunkt för
universitetsarbetet.
Seppo Sainio
ordförande, Förbundet för undervisningssektorn
vid universiteten YLL
- Painetussa lehdessä sivu 4
|